Ett år med sorg å saknad

Ett tungt år har det varit, mycket tårar,saknad å sorg.
Inte kan jag gå till din grav för att tända ett ljus.
Det är skönt att det finns andra som kan tända ett ljus hos dig idag.
Tack till du snälla vän på Åland som gör det.
Jag tänder ljus här för Peter varje dag.
Tänd ett idag ni också.




Dagboken
Den 19 Dec 2009

Vaknar 06:30,ringer sjukhuset.
Peter har haft en lugn natt säger dom.
Jag tar en duch å åker sen dit. Så han inte behöver ligga ensam.
P-Å finns ju här hos barnen.
Halv 11 så får vi besked att om han vill så får han åka hem till Röjskär idag.
Han fick komma hem kl 11 med ambulans det var väldigt tröttsamt.
Det är ju det han vill att vara hemma och bättre för barnen dom kan ju inte sitta på sjukhuset.
Ernst å Ingemar kom förbi en stund mitt på dagen.P-Å gick upp på loftet å kolla datorn.
Sen på afton kom Nina förbi, hon hade ett pepparkakshus till barnen.
En kopia av Peters hus som hon gjort.
Jenny ringer hon säger några ord till Peter,han är så trött.
Man ser att han lyssnar å hör,men han orkar inte prata har svårt att säga något.
Peter sover mest.
Jag har ofta, ofta fuktat hans läppar å mun han är så torr.
Hållit hans ansikte mellan mina händer smekt honom på kinden.
Det såg  ut som att han tyckte att det var skönt.
Halv åtta på kvällen andades han på ett sätt där jag tänkte att det kunde vara hans sista andetag.
Det blev väldigt orolig ojämn andning men det lugnade ner sig igen.
Jag sitter å håller hans hand hela tiden å smeker honom,pratar med honom.
Barnen finns runt omkring som vanligt.
Kl 21:28 tar Peter sitt sista andetag.
Lungt å stilla somnar han in, andningen blev svagare å svagare.
Jag,barnen och P-å fanns hos honom.

Lätta ditt ankare, styr mot den andra stranden mot ljuset.
Hissa dina segel ock segla iväg.
21:28 åkte Peter mot ljuset.
Hans själ seglade iväg så stilla.

Man vet att det ska hända men är aldrig beredd när det händer.

Meja vill hem till mamma,hon blir hämtad av Mimmi.
Vi ringer runt å berättar för anhöriga å vänner.
Läkare kommer å bekräftar.
Hemvården kom.Vi ordnar till Peter så han blir fin.
Bilen hämtar först ett på natten.
Några väldigt jobbiga timmar blev det.





Kommentarer
Postat av: Andreas Lundqvist

Så starkt att läsa din dagbok.

Kram på dig mamma, älskar did

2010-12-19 @ 15:01:34
URL: http://andreasnikanor.blogg.se/
Postat av: Nina

Ja, tänk ändå, att redan ett år har gått. Ett helt varv runt, men utan Peter. Det känns väldigt konstigt och jag kommer ofta på mig med att tänka: Å, det här borde jag ringa och prata med Peter om! Sen kommer jag ihåg att det inte går, och då tar det ont i hjärtat.



Men sedan kl. 15 idag brinner det i alla fall två ljus hos honom, ett från dig och ett från mig. Jag hittade såna där riktigt stora gravljus, så det kommer att lysa för honom i hela 90 timmar. När jag var dit hade ingen annan varit där, men vem vet, de kanske gick senare under eftermiddagen. Hoppas kan man alltid.



Till julafton går jag dit igen, för då ska jag tända även åt mamma.

2010-12-19 @ 16:24:24
URL: http://stjarnkraft.blogspot.com
Postat av: Anonym

Tack snälla Nina för att du finns.

De andra som borde gå dit å tända har aldrig varit där ännu.

2010-12-19 @ 18:56:57
Postat av: Jenny

Tack snälla mamma för allt fint och den vård som du gav Peter. Han fick känna sig trygg och lugn av din närvaro. Tack gulliga mamma för att du fanns vid hans sida.

2010-12-19 @ 22:21:22
Postat av: Sandra

Det är tungt att läsa.. även om jag läst det tidigare.. Du har gjort det himla bra mamma som funnits för honom varje dag och verkligen visat att han inte behövde vara rädd. Nina är underbar som tänder ljus när ingen annan kan det :) Tack! Älskar dig mamma. Kramar

2010-12-23 @ 14:08:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0