Struma i släkten

Igår fick sandra svar på sina prover från Byske vårdcentral.
Det var inget roligt besked att få ,giftstruma.
Hon har åkt hem till Piteå så det blir ju att få tid hos läkare där å gå vidare för att få behandling.
Då vill jag förståss vara med.
Jag har läst på Goggle om struma för man vet ju inget.
Det är fler kvinnor än män som får det.
Det var mycket som stämde in på hennes symtom.
Det finns olika behandlingar beroende på hur hennes prover ser ut.
Min mamma var opererad för giftstruma när vi tvillingar var bara några år.
Har ett minne av när jag fick följa till henne på besök på lassa.
Jag nådde knappt upp till sängkanten.
Jag visste inte att så unga människor kunde få struma.
Hur länge kan hon ha gått å haft det?
Såg när hon var hemma nu för jakten att hon inte mådde bra.
Trött å orkeslös.Inte samma tjej som tidigare.
Det är ett jobbigt besked men inte livsfarligt.Tur det går att medicinera eller operera.
När det finns struma i släkten skulle man få ta prover för att ha mera koll,
För det kommer så smygande det kan dröja väldigt länge innan man förstår att något är fel.
Struma är ett fel på sköldkörteln i halsen som produserar för lite eller för mycket jod.
Det påverkar ämnesomsättningen i kroppen.Hoppas att dom får till det snabbt nu.
Ni syskon gå in å kolla om giftstruma på Goggle så ser ni om ni har symtom.
Vad har vi mer i generna.
Högt blodtryck, hjärtproblem, diabetes,canser.

Kommentarer
Postat av: Nina

Aj, du! Men samtidigt jättebra att Sandra fått sin *hyper*tyreosdiagnos så snabbt! Själv har jag ju motsatt problem, det som kallas *hypo*tyreos.



Här finns det mycket bra information om Sandras variant: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1231



Och här finns info på sajten thyroid.se, som jag ofta tittar in på själv: http://thyroid.se/content.php?ArtID=6&CatID=3

2011-09-22 @ 19:59:24
URL: http://stjarnkraft.blogspot.com
Postat av: Cici

Det är nog inte så lustigt att få en sån diagnos när man är ung, men som du skriver, det är ju inte dödligt. Inte nu för tiden i alla fall med dom mediciner som finns. Det är säkert skönt för Sandra att ha mamma med som stöd. Jag ser att Nina har goda råd att ge också, själv vet jag väldigt lite om denna sjukdom, så jag kanske ska gå in på de där sidorna och lära ming lite, jag också.

2011-09-27 @ 19:30:09
URL: http://cicilina.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0