Tre par vantar

Det blev tre par vantar,mönster från Skaite i norrbotten.
Skaitevantarna stickades av tunna nålar,2 eller 1,75 i tretrådigt ullgarn.
Man hade svarta å vita får i Skaite,från dem fick man ullen man behövde.
Vitt,grått å svart ull spanns,som också färgades till rött å blått.
Små mönsterelement ger en större täthet än stora mönster,och vantarna blir täta å varma.
Jag har stickat i tvåtrådigt växtfärgat yllegarn med stickor 2 till 3.


Nu tänker jag prova på att göra ett par vantar med mönstret från min Ålandströja.
Som jag haft i många år å gillar mönstret på den.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Det går undan :)

2010-10-21 @ 12:04:41
URL: http://livetarvackert.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0